Hayatilah AidilAdha dengan Penuh Penghayatan..........

Dicatat oleh Kelab Diskusi Islam Friday, November 27, 2009


Berkorban apa saja.....,
Harta ataupun nyawa......,
Itulah kasih mesra....,
sejati dan mulia........,

Untuk menjadi bukti..........,
kasih yang sejati........,
itulah tandanya.....,
kalau mahu diuji.......,

Kepentingan diri sendiri........,
tiada diingini.......,
Bahagia sejati..............,
Saja yang diharapi......,

Bersyukur dengan rahmat Allah S.W.T.
Bersempena Hari Raya AidilAdha ini, marilah kita raikan dengan penuh rasa kesyukuran kepada Allah S.W.T. kerana dengan dengan rahmat dan limpah kurniaNya mampu jua kita bersama-sama meraikan hari yang penuh dengan keberkatan ini. Kita harus sedar rahmat daripada Allah S.W.T. terlalu banyak. Oleh itu, insaflah diri kita untuk bersama-sama meningkatkan ketakwaan kita kepada Allah S.W.T.

Kehidupan dan pengorbanan
Perjalanan di dalam kehidupan ini memerlukan pengorbanan. Terlalu banyak pengorbanan yang perlu kita lakukan. Kita selalu terfikir berkenaan pengorbanan kepada diri kita. Semua yang kita lakukan adalah untuk diri kita. Tetapi perlu kita ingat pengorbanan ini sangat diperlukan di dalam kehidupan terutama kepada Allah S.W.T., kepada ibu bapa, keluarga, masyarakat dan negara. Kita sedia maklum, Antara pengorbanan yang paling besar dan terlalu besar nikmatnya adalah berkorban demi kerana Allah S.W.T. seperti mana kisah Nabi Ibrahim a.s dan Nabi Ismail a.s. Berkorban kerana Allah S.W.T. boleh menjadi titik perubahan seseorang insan untuk mendidik hati bagi sentiasa mencari keredhaan Allah S.W.T. Jadi, perlunya kita bersama-sama berkorban demi kerana Allah S.W.T. dan berkorban kerana agama ISLAM itu sendiri. Kita salurkan perngorbanan ini ke jalan Allah S.W.T. Kita salurkanlah mengikut tahap dan kemampuan yang kita ada. Sekiranya kita punyai kemampuan dari segi tenaga maka salurkan kemampuan kita untuk membuat perkara-perkara yang memerlukan tenaga, jika kemampuan kita dari segi harta salurkan harta kita kepada mereka yang memerlukan dan andai kita petah berkata-kata gunakan kebolehan yang kita ada bagi menyampaikan kebenaran. Untuk ibu bapa, kita perlu membalas jasa-jasa yang dicurahkan ibu bapa sepanjang menjaga, mendidik dan menbesarkan kita. Usia ibu bapa semakin hari semakin meningkat dan semakin tua, maka sudah pasti pelbagai penyakit dan perkara akan melanda di saat usia emas sebegini. Oleh itu, kita sebagai anak perlu berkorban untuk kesejahteraan ibu bapa. Hal yang sama juga perlu diterapkan di dalam institusi kekeluargaan. Secara jelasnya, perngorbanan sangat diperlukan di dalam kehidupan ini. Apa yang penting kita jadikan pengorbanan ini sebagai amal untuk bersiapan menghadap Allah S.W.T. kelak. Insya'Allah.

Pemuda Islam perlu berkorban demi dakwah dan kerja ISLAM
Pengorbanan adalah satu sifat atau ciri-ciri yang sangat diperlukan di dalam diri setiap remaja dan pemuda Islam, di mana mereka tidak kenal erti kalah melainkan hanya kemenangan atau pun syahid di jalan Allah S.W.T. Tugas di dalam melakukan kerja-kerja Islam ini tidak akan dicapai melainkan dengan pengorbanan dari sudut kerahan tenaga, harta dan masa dalam jihad fisabilillah. Dengan adanya perngorbanan inilah sejarah dan ketamadunan Islam terbina dan tersergam indah di mata dunia dan keagungannya menjadi kegerunan musuh-musuh Islam.

Wahai para pemuda dan seluruh umat Islam...... marilah kita bangun untuk kebangkitan Islam. Ayuh kita berkorban untuk ISLAM. Kita berkorban kerana Allah S.W.T. Moga-moga dengan pengorbanan yang kita lakukan dapat menjadi bekalan yang terbaik tatkala kita pulang bertemu dengan Allah S.W.T. Allahhuakbar, AllahhuAkbar, AllahhuAkbar......

0 ulasan

Post a Comment

Mesej Anda


ShoutMix chat widget

Mutiara Kata

Radio

nasyidfm