Para Peminang Bidadari Syurga.......

Dicatat oleh Kelab Diskusi Islam Wednesday, March 24, 2010 1 ulasan






Dengarlah temanku....

Dicatat oleh Kelab Diskusi Islam Wednesday, March 10, 2010 0 ulasan

RABIUL AWAL & MAULIDUR RASUL

Dicatat oleh Kelab Diskusi Islam Thursday, February 25, 2010 0 ulasan





PENGERTIAN



Bulan Rabiulawal bermaksud bulan dimana bermulanya musim bunga bagi tanaman. Mengikut kebiasaannya di Tanah Arab, sewaktu bulan Rabiulawal pokok buah-buahan mula berbunga dan seterusnya berbuah.



Maka nama bulan ini diambil sempena musim berbunga tanaman mereka. Dan setelah kedatangan Islam, Rasulullah saw telah mengekalkan nama Rabiulawal ini sehinggalah sekarang.




Peristiwa Penting Di Rabiul Awal



Ada banyak peristiwa penting yang telah dicatatkan oleh sejarah jatuh bangunnya tamadun Islam di dalam bulan Rabiulawal ini dan diantaranya ialah;



1. Kelahiran junjungan besar kita, Muhammad Rasulullah saw. Mengikut sumber-
sumber mengatakan bahawa nabi lahir pada 12 Rabiul Awwal tahun gajah bersamaan
23 April 571M. Ini adalah sumber yang masyhur dan menjadi amalan umat Islam di
Malaysia mengadakan sambutan Maulidurrasul pada 12 Rabiul Awwal di setiap
tahun sehinggalah sekarang. Walau bagaimanapun ada sumber yang lain mengatakan
bahawa nabi lahir pada 9 Rabiul Awwal tahun Gajah. Perbezaan pendapat ini akan
disentuh lebih lanjut di bahagian Maulidur Rasul.



2. Perlantikan Nabi menjadi Rasul. Dibulan Rabiulawal inilah Nabi saw diangkat
menjadi Rasul. Ketika ini Nabi saw berumur 40 tahun. Maka dengan ini bermulah
dakwah baginda secara rasmi di Makkah al-Mukarramah.



3. Hijrah Tarikh hijrah adalah tarikh tibanya Rasulullah di Madinah al-Munawwarah
pada ketika itu di sebut Yatsrib. Rasulullah sampai di Quba' pada hari Isnin 8
Rabiulawal dan Baginda sampai di Kota Madinah pada hari Jumaat 12 Rabiulawal
dan Baginda menunaikan solat Jumaat yang pertama.



4. Peperangan Banyak peperangan yang telah terjadi pada zaman Rasulullah saw
diantara tentera Islam dan tentera kuffar. Diantara peperangan yang berlaku di
bulan Rabiulawal ialah peperangan Safwan (Badar pertama), Bawat, Zi Amar
(Ghatfan), Bani An-Nadhir, Daumatul Jandal dan peperangan Bani Lahyan.



5. Wafatnya junjungan besar kita, Muhammad Rasulullah saw. Rasulullah telah wafat
pada hari Isnin 12 Rabiulawal 11H bersamaan 7 Jun 632M. Baginda wafat di rumah
isterinya Aisyah ra dan dikebumikan di Madinah al-Munawwarah.



6. Abu Bakar ra. menjadi khalifah Pada hari Rasulullah wafat, para sahabat tidak
mahu menangguh urusan pentadbiran kerajaan dan segera membai'ah saidina Abu
Bakar ra di Dewan Bani Sa'idah. Ini adalah kerana urusan pentadbiran negara
tidak boleh terhenti walau seketika dan ia adalah nadi sesebuah kerajaan.
Sebahagian sahabat pula menguruskan pengkebumian jenazah Rasulullah saw yang
diketuai oleh Saidina Ali ra Ahli Bait Rasulullah saw.



7. Pembukaan Iraq Tentera Islam yang dipimpin oleh Khalid Ibni Walid ra telah
memasuki Iraq dan bermulalah pemerintahan Islam di bumi Iraq di zaman saidina
Abu Bakar ra.



8. Pembukaan Baitul Muqaddis Salahuddin al-Ayubi telah memimpin tentera Islam
menewaskan tentera Salib dan seterusnya membuka pintu bagi pembukaan Baitul
Muqaddis pada tahun 583 H.



9. Kejatuhan Empayar kerajaan Islam Sepanyol Kubu terakhir tentera Islam di
Andalusia telah ditumbangkan oleh tentera Sepanyol yang dipimpin oleh
Ferdinando dan Isabella pada tahun 897H. Bermulalah kemusnahan tempat-tempat
bersejarah warisan umat Islam, masjid-masjid ditukar menjadi gereja dan muzium
dan tiada lagi suara azan di negara tersebut.



Masjid Aya Sophia




HUKUM SAMBUTAN MAULIDUR RASUL




Upacara sambutan Maulidur Rasul adalah harus selagi ia tidak melibatkan unsur-
unsur pembaziran dan tiada aktiviti yang melanggar syariat. Malah jika perisian
sambutan itu ada unsur ilmu dan ibadah ia tetap diberi ganjaran pahala oleh
Allah Subhanahu Wa Taala.


Adalah tidak tepat pendapat yang mengatakan bahawa sambutan Maulidur Rasul
adalah bid'ah dhalalah dan bertentangan dengan syariat.


Upacara memperingati hari kelahiran Rasulullah saw ini telah dilakukan sejak
300 tahun sesudah Rasulullah wafat. Diantara pembesar yang menganjurkan
sambutan ini ialah Malik Muzhaffar Abu Sa'id penguasa Irbil, Iraq. Dan
seterusnya ia terus berkembang sehinggalah sekarang. Diantara ulamak besar yang
mengatakan bahawa sambutan Maulidur Rasul ini adalah harus dan digalakkan
ialah;



1. Said Ahmad Zaini Dahlan dalam kitabnya `Siratun Nabawiyah'. Antara lain
beliau menyatakan bahawa; "masyarakat telah terbiasa berdiri tegak ketika
mendengar riwayat kelahiran Rasulullah saw. Berdiri tegak menghormati
kelahiran baginda adalah baik dan cara-cara seperti ini telah ditiru oleh
cerdik cendikiawan lainnya."



2. Imam Jalaluddin As-Sayuti lebih jauh menerangkan dalam kitabnya `Al-Wasail
Fi Syarhisy Syamail' , menyatakan; "Apabila diadakan peringatan Maulidur
Rasul di sebuah rumah, masjid atau tempat lain maka malaikat mengawal dan
mengawasi tempat tersebut sampai upacara selesai dan semua hadhirin mendapat
rahmat dari Allah subhanahu wa taala."



3. Ust. Hj. Harun Muhammad Al-Kelantani (1953) dalam kitabnya Senjata Syariat,
Pakaian Ahli Sunnah Wal Jamaah menyatakan bahawa "dapat pahala bagi orang
yang berdiri yang adalah niat mereka membesarkan Nabi saw.

Jiwa-jiwa Yang Perlu Diubati

Dicatat oleh Kelab Diskusi Islam Tuesday, February 16, 2010 0 ulasan




"Mana mungkin agama lain mampu bertahan
Sekiranya ditekan seperti yang dialami oleh ISLAM
Jika ada agama yang ditekan seperti ISLAM
Mungkin ia tidak akan wujud lagi pada hari ini
akibat dari tekanan itu sendiri
Percayalah, sesungguhNya ALLAH sentiasa memelihara kesucian ISLAM dari dikotori oleh tangan-tangan musuh ISLAM"


Hati yang sakit
Sejak sekian lama, umat Islam mula diserang, ditekan dan diracuni dengan pelbagai serangan dan suntikan oleh musuh-musuh Islam bagi merosakkan generasi Islam itu sendiri. Racun-racun itu berjaya mempengaruhi sebahagian umat Islam itu sendiri. Telah Allah tunjukkan kepada manusia pada hari ini bahawa penyakit hati iaitu cintakan keduniaan inilah yang menyebabkan masyarakat pada saat ini menjadi satu masyarakat yang bermasalah dari segi akhlak, budaya dan sosialnya. Kehidupan sentiasa dipaparkan dengan perkara-perkara yang menyedihkan serta meruntun perasaan. Dari cerita individu anak-anak, remaja, dan dewasa kepada cerita pemimpin serta menular kepada masyarakat seluruhnya. Rogol, Zina, pembuangan bayi, merompak, menyamun, membunuh, rasuah, samseng, berjudi, meminum arak dan peperangan sama ada dari segi fizikal, rohani mahupun pemikiran bagi bertujuan menindas umat Islam sudah menjadi perkara sebati di dalam kehidupan.

Kehidupan realiti dan fantasi
Semakin hari manusia berhadapan dengan realiti bayangan kehidupan yang dicipta oleh tangan-tangan manusia yang bergelar musuh Islam itu sendiri. Segala perkara yang menimpa itu merupakan satu permainan dari mereka-mereka yang ingin menjadikan kehidupan umat Islam yang realitinya dahulu merupakan umat yang terbaik dari segenap aspek kehidupan. Umat Islam dengan nilai-nilai kerohanian,fizikal dan pemikiran yang tinggi. Umat yang dimana disiang harinya sebagai seorang pahlawan yang handal seperti singa-singa di padang pasir dan di malam harinya menjadi ahli ibadat yang kuat. Umat yang dari segi pemikiran dan nilai kebudayaannya yang begitu kukuh maka lahirnya individu-individu ilmuan, cendiakawan dan pakar-pakar di dalam pelbagai bidang. Realiti inilah yang ingin dibuang oleh musuh-musuh Islam. Oleh itu, perancangan mengaburi mata hati umat Islam dengan kebendaan dan keduniaan dilaksanakan dengan begitu licik. Sehingga mereka mampu menjadikan kehidupan yang realiti menjadi fantasi

Klinik Hati
Kekuatan umat Islam terdahulu kerana kemantapan hati berasaskan keimanan kepada Allah s.w.t, ketakwaan yang tinggi dan kekuatan amal ibadat secara tidak langsung menguatkan fizikal. Pengubatan hati yang sakit perlulah kembali kepada jalan Allah s.w.t seperti yang diajarkan oleh junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w. Kekuatan dan langkah permulaan perlu bermula dari hati iaitu diri manusia itu sendiri dengan bertaubat kepada Allah s.w.t kerana kita sebagai hamba Allah sentiasa mempunyai kelemahan-kelemahan di dalam diri. Jadi tunduklah hati kepada Allah dan buangkan sarang hitam syaitan di dalam hati dengan melakukan zikir dan bacaan ayat-ayat Al-Quran. Tenangkan jiwa dengan ayat-ayat Al-Quran dengan memahami ayat Al-Quran moga jiwa sentiasa memahami Al-Quran iaitu kalam Allah. Zikir juga ubat penenang yang sangat mujarab bagi mengembalikan kejernihan hati. Zikir mampu menjadi hati dan diri insan itu merasai jiwa seorang hamba yang ingin mencari keredhaan Allah. Perkara yang paling penting adalah tiang agama iaitu solat. Bersolatlah dengan penuh kusyuk dengan penghayatan kerana solat yang kusyuk dan penuh penghayatan mampu menjadikan insan yang sentiasa merasai kuatnya hubungan dengan Allah. Didikan jiwa juga sangat penting, didiklah jiwa dengan usrah atau menerima, mendengar dan menghayati ilmu-ilmu yang bermanfaat melalui majlis-majlis ilmu. Melalui usrah yang juga merupakan satu tunjang tarbiyah yang penting sebagai satu medan untuk mengecas hati bagi menjadi diri individu yang istiqamah di jalan Allah.
Sentiasalah mencontohi Rasullullah s.a.w, para sahabat dan generasi soleh yang terdahulu di atas kekuatan ibadah mereka serta kehebatan daya pemikiran mereka. Dari Allah kita datang kepada Allah jua kita kembali. Didiklah hati kita untuk mencari keredhaan Allah s.w.t.

Komitmen Dai Sejati

Dicatat oleh Kelab Diskusi Islam Sunday, January 10, 2010 0 ulasan

Ini Jalanku
Assalamualaikum..,Salam Ukhwah...

Jika komitmen terhadap dakwah benar-benar ikhlas, maka tidak akan banyak dai yang berguguran di tengah jalan. Dakwah akan terus laju dengan lancar untuk meraih tujuan-tujuannya dan mampu menanam prinsip-prinsipnya dengan kukuh.

Jika komitmen dai benar-benar ikhlas, maka dia tidak akan peduli ketika ditempatkan di
barisan depan atau belakang. Komitmennya tidak akan berubah ketika dia diangkat menjadi pemimpin yang boleh mengeluarkan keputusan dan ditaati atau hanya sebagai jundi yang tidak dikenal atau tidak dihormati.

Jika komitmen dai benar-benar ikhlas, maka semua orang akan sangat
menghargai waktu. Bagi setiap dai, tidak ada waktu untuk terbuang sia-sia kerana dia akan selalu menggunakannya untuk beribadah kepada Allah di sudut mihrab, atau berjuang melaksanakan dakwah dengan menyeru kepada kebaikan atau mencegah kemungkaran. Atau, menjadi murabbi yang gigih mendidik dan mengajari anak serta isterinya di rumah. Dai yang aktif di masjid untuk menyampaikan nasihat dan membimbing masyarakat.

Jika komitmennya benar-benar ikhlas, maka setiap dai akan segera menunaikan kewajipan
kewangannya untuk dakwah tanpa dihinggapi rasa ragu sedikitpun. Semboyannya adalah


مَا عِنْدَكُمْ يَنْفَدُ وَمَا عِنْدَ اللَّهِ بَاق

“Apa yang ada padamu akan habis dan apa yang ada di sisi Allah akan kekal.”
[an Nahl, 16:96]

Jika komitmennya benar-benar ikhlas, maka setiap dai akan patuh dan taat tanpa berasa
ragu dan bimbang. Di dalam benaknya tidak ada lagi erti keuntungan peribadi dan menang sendiri.”

Jika komitmen dai benar-benar ikhlas, maka akan muncul fenomena pengorbanan yang nyata. Tidak ada
kata “ya” untuk dorongan nafsu atau segala sesuatu yang seiring dengan nafsu untuk berbuat maksiat. Kata yang ada adalah kata “ya” untuk setiap perbuatan yang mendekatkan diri kepada Allah.

Jika komitmen para dai benar-benar ikhlas, maka setiap
anggota akan menaruh kepercayaan yang tinggi kepada para pemimpin fikrah. Setiap yang bergabung akan melaksanakan kebijakan pemimpinnya dan mengakkan prinsip-prinsip dakwah dalam hatinya.

Jika komitmen terhadap dakwah benar-benar ikhlas, maka setiap orang yang
kurang teguh komitmennya akan menangis, sementara yang bersungguh-sungguh akan menyesali dirinya kerana ingin berbuat lebih banyak dan berharap mendapat balasan serta pahala dari Allah.

Muhammad Abduh dalam buku Komitmen Dai Sejat
Di copy-paste dari :
brohamzah.blogspot.com

Siap- Sedia Sahabatku!!!

Dicatat oleh Kelab Diskusi Islam Wednesday, January 6, 2010 0 ulasan


Assalamualaikum

Salam Ukhwah...

Selang berapa hari sahaja lagi semester baru akan membuka tirainya ,
persiapan sedang diperkemaskan ,
Azam baru mula berkobar-kobar,
Perjuangan harus diteruskan,
Berjuanglah sehingga anda terkoban,
Jangan mengalah di tengah jalan,
Musuh setiasa menanti-MU,
Siap-Sedia Sahabatku...!!!

Langkah Kanan Dicari

wahai sahabatku sekalian, wahai sahabatku seakidah denganku......!!!
bangkitlah dari mimpimu, Bukalah matamu dari lamunan... saya , anda , dan kamu...
Marilah kita sama2 menuju Kejayaan, Ulang suara marilah kita sama2 menuju kejayaan...
Peristiwa lama, tagisan lalu jadikan sebagai titik permulaan, titik perubahan dalam diri saya,anda dan kamu...

Marilah saudara2 Ku kita mula berganding bahu, bergerak satu barisan dalam membina kejayaan di dunia dan akhirat...
Jangan Takut, jangan gentar hatta jangan bersedih sekiranya anda telah meletakan sesuatu perkara kerana ALLAH , sesungguhnya anda sudah berada dalam landasan benar dan tepat dalam mencari rahmat-NYA dan Kasih Sayang dari-NYA...

Teruskan azam anda......
Teruskanlah Langkah kanan anda...
Istiqamahlah Kepada-NYA.

"MARILAH KITA MENUJU KEJAYAAN"

Zikir Kepada-NYa

Dicatat oleh Kelab Diskusi Islam Sunday, December 20, 2009 0 ulasan

Adakah kita seringkali terdetik di kalbu, perasaan ingin disenangi oleh Allah?

Sesungguhnya sifat manusia mudah alpa dan leka, hanya menginginkan yang zahir dan duniawi yang terungkap, perasaan ingin dikasihi manusia, sedangkan jika kemahuan untuk mendekat kepada Ilahi itu melangit, memungkinkan lahirnya hablun minannas itu lebih kukuh dan erat, kerana lahirnya keredhaan Allah pada diri kita.

Mengungkap sejarah di zaman Nabi saw, pabila mana seorang sahabat yang bernama Zaid al-Khair bertanyakan kepada Rasulullah saw, akan peri gusar hatinya bila mengenangkan perasaan samada dia disenangi oleh tuhan semesta alam. Perasaan tersebut yang mengganggu hati, diungkapkan kepada Nabi dengan harapan akan reda keresahan yang melanda dengan kata-kata Nabi yang menenteramkan jiwa.

Sebetulnya, tidak pernah Rasulullah saw menggariskan kepada para sahabat akan sebarang tanda, orang-orang yang disenangi dan dikehendaki oleh Allah swt. Lalu Baginda bertanya, “ Bagaimana keadaan kamu pada pagi hari ini wahai Zaid?”

Jawapan Zaid inilah yang patut kita hadapi dan cuba meneladaninya dengan wajar. Pertama kata Zaid akan perasaan senangnya dia pada kebaikan yang berlaku. Kedua, dia berasa senang pada orang-orang yang melakukan kebaikan. Ketiga, dia sendiri berasa senang bilamana dirinya sendiri berbuat kebaikan dan keempat, dia berasa susah hati tatkala kesempatan untuk berbuat kebaikan itu hilang. Rasulullah saw menyambut kata-kata Zaid ini dengan menyatakan bahawa inilah tanda-tanda orang yang dikehendaki dan disenangi oleh Allah swt dengan kehendak yang baik.

Ekoran daripada itu, nama Zaid al-Khair yang membawa maksud al-Khair iaitu kuda telah Rasulullah s.a.w tukar kepada Zaidun al-Khair yang membawa maksud Zaid yang baik. Perasaan yang hakiki pabila merasa diri ini dekat kepada Allah s.w.t, menjadi hamba-Nya yang kukuh iman dan teguh sifat ihsan. Merasa sepi pabila diri tidak sujud syukur di sepertiga malam, gembira menabur bakti kepada segenap ruang kebaikan dan menginsafi akan dosa-dosa yang acapkali mengikat hati ke arah pintu kebatilan.

Dalam surah ar-Furqan ayat 63 hingga 76, telah digariskan satu check–list oleh Allah s.w.t akan sifat-sifat manusia yang layak menjadi hamba-Nya. Layakkah kita, sedari kecil dilahirkan dalam nikmat Islam dan kini telah meniti usia, mengaku hamba di sisi-Nya? Jika tidak, kita hamba siapa?

Suatu ketika, pabila mana Rasullulah s.a.w melintasi sekumpulan sahabat yang duduk sesama mereka lalu Rasullulah s.a.w bertanya, “ Mengapa kamu semua duduk di sini?” Lalu seorang sahabat menjawab, “ Kami duduk berzikir kerana nikmat Islam yang dikurniakan Allah s.w.t kepada kami.” “ Adakah kamu hanya duduk-duduk berzikir sahaja, tiada hal yang lain?” tanya Rasulullah kepada mereka lagi. Jawapan yang diterima mengiyakan soalan tersebut. Lalu Rasullullah saw menerangkan kepada mereka bahawasanya tidaklah Baginda mencurigai perbuatan sekalian sahabat tersebut melainkan Allah s.w.t membangga-banggakan mereka di hadapan para malaikat.

Alangkah berbahagianya mereka kerana ibadat zikrullah itu diterima Allah dan disampaikan pujian melalui lidah Rasullullah s.a.w sendiri ketika masih hidup di dunia. Itulah antara faedah zikir kepada Allah swt.

Tidakkah kita ingin Allah berasa senang kepada kita, malah lebih daripada itu sebenarnya kita inginkan kerana kecintaan Allah kepada hamba-hambaNya adalah yang teragung, manakan terbanding dengan cinta manusia yang bersifat sementara.



“Ketahuilah dengan mengingati Allah, hati akan menjadi tenang” (13:28)


Tidak kira di mana dan apa jua yang dilakukan, ingatilah Allah kerana Allah itu Maha Pemberi, setiap kurniaan berbentuk nikmat malahan azab juga adalah pemberian Allah, bertujuan membawa dekat hati manusia yang menjauh.

Dikurniakan ibadah zikir kepada manusia, agar manusia menggunakannya sedaya mungkin, menjadikan Allah sebagai pusat segala kebajikan, ibadah dan perilaku. Ianya inti yang terbit daripada rasa syukur yang melangit, menyejukkan hati dan sentiasa mengingatkan akan kekerdilan manusia yang hina. Ianya pertolongan daripada Allah dan dengan ketaatan tersebut akan Allah balas dengan kecintaan, suatu yang sungguh mahal dan hanya mereka yang istiqamah dalam menempuh jalan rohani (as-salik) sahaja mampu menggapai makrifah Ilahi ini.

Abu Darda r.a meriwayatkan bahawa baginda Rasulullah s.a.w bertanya kepada para sahabatnya r.a,

“Mahukah aku khabarkan kepada kamu mengenai sebaik-baik amalanmu yang amat suci di sisi ALLAH yang meninggikan darjatmu keperingkat yang tertinggi sekali, yang lebih mulia daripada menafkah emas dan perak (di jalan ALLAH), yang lebih utama daripada menghadapi musuh di tengah-tengah medan jihad, maka kamu tanggalkan lehernya atau mereka menanggalkan lehermu?

Para sahabat berkata bahkan: “Apakah itu Ya Rasulullah?” Sabdanya: ” Zikrullah.”

Kehidupan di dunia yang bersifat sementara ini sewajarnya diisi dengan kelazatan nurani berzikir kepada-Nya. Di setiap desah nafas menyebut nama-Nya, ganjaran pahala laksana gunung pastinya menguntungkan kita di akhirat kelak.

Hadis daripada Muaz bin Jabal r.a. bahawasanya Rasulullah saw bersabda:

“Bahawa penghuni-penghuni syuga setelah tibanya di syurga tidak akan menyesal dan tidak akan berdukacita mengenai suatu apapun kecuali masa yang telah berlalu dalam dunia tanpa zikrullah.”

Bersegeralah kita berzikir pada ketika dan saat ini juga kerana masa yang diibaratkan air yang mengalir, meninggalkan kita yang tidak berusaha menakungnya dengan besarnya takungan taqwa kita terhadap-Nya. Di dunia, jadikan ia takungan ibadat, menuang iman yang bakal menghamparkan salju daripada percikan api neraka di akhirat kelak.
www.iluvislam.com
oleh : iskethaykal Editor : doraemong13




Hari Raya AidilAdha Di PTSS

Dicatat oleh Kelab Diskusi Islam Friday, December 4, 2009 0 ulasan






Antara Sahabat-sahabat yang Menyambut AidilAdha di PTSS. Diambil selepas Solat dan Khutbah Hari Raya AidilAdha.





Berhari Raya di PTSS

Pada Hari Raya AidilAdha yang lalu ada sahabat dan sahibah yang tidak pulang berhari raya di kampung halaman. Oleh kerana kebanyakkan sahabat dan sahibat jauh berada di perantauan, kebanyakkan sahabat memilih untuk menyambut AidilAdha di PTSS sahaja.

Solat Hari Raya AidilAdha
Bermula pada pagi Hari Raya AidilAdha, sayup kedengaran gema takbir dari Pusat Islam PTSS. Solat Hari Raya bermula pada tepat pukul 8.30 pagi. Setelah selesai bersolat yang diImamkan oleh Ustaz Safwan. Para pelajar bersama-sama mendengar khutbah yang disampaikan oleh Ustaz Safwan dengan penuh keinsafan. Selesai khutbah semua bersalam-salaman semasa sendiri.

Sarapan dan Jemputan
Pada pagi itu, sahabat-sahabat menerima jemputan ke rumah En. Rahdi. Alhamdulillah merasa juga makan nasi himpit. terima kasih En. Rahdi kami ucapkan. Sebelum ke rumah E. Rahdi sebenarnya semua sahabat sempat mengalas perut dengan bersarapan nasi dan ayam masak merah pemberian Ustaz Zulkifli Bin Mehat. moga-moga jasa kalian dirahmati Allah S.W.T. hendakNya. Insya'Allah.

Hayatilah AidilAdha dengan Penuh Penghayatan..........

Dicatat oleh Kelab Diskusi Islam Friday, November 27, 2009 0 ulasan


Berkorban apa saja.....,
Harta ataupun nyawa......,
Itulah kasih mesra....,
sejati dan mulia........,

Untuk menjadi bukti..........,
kasih yang sejati........,
itulah tandanya.....,
kalau mahu diuji.......,

Kepentingan diri sendiri........,
tiada diingini.......,
Bahagia sejati..............,
Saja yang diharapi......,

Bersyukur dengan rahmat Allah S.W.T.
Bersempena Hari Raya AidilAdha ini, marilah kita raikan dengan penuh rasa kesyukuran kepada Allah S.W.T. kerana dengan dengan rahmat dan limpah kurniaNya mampu jua kita bersama-sama meraikan hari yang penuh dengan keberkatan ini. Kita harus sedar rahmat daripada Allah S.W.T. terlalu banyak. Oleh itu, insaflah diri kita untuk bersama-sama meningkatkan ketakwaan kita kepada Allah S.W.T.

Kehidupan dan pengorbanan
Perjalanan di dalam kehidupan ini memerlukan pengorbanan. Terlalu banyak pengorbanan yang perlu kita lakukan. Kita selalu terfikir berkenaan pengorbanan kepada diri kita. Semua yang kita lakukan adalah untuk diri kita. Tetapi perlu kita ingat pengorbanan ini sangat diperlukan di dalam kehidupan terutama kepada Allah S.W.T., kepada ibu bapa, keluarga, masyarakat dan negara. Kita sedia maklum, Antara pengorbanan yang paling besar dan terlalu besar nikmatnya adalah berkorban demi kerana Allah S.W.T. seperti mana kisah Nabi Ibrahim a.s dan Nabi Ismail a.s. Berkorban kerana Allah S.W.T. boleh menjadi titik perubahan seseorang insan untuk mendidik hati bagi sentiasa mencari keredhaan Allah S.W.T. Jadi, perlunya kita bersama-sama berkorban demi kerana Allah S.W.T. dan berkorban kerana agama ISLAM itu sendiri. Kita salurkan perngorbanan ini ke jalan Allah S.W.T. Kita salurkanlah mengikut tahap dan kemampuan yang kita ada. Sekiranya kita punyai kemampuan dari segi tenaga maka salurkan kemampuan kita untuk membuat perkara-perkara yang memerlukan tenaga, jika kemampuan kita dari segi harta salurkan harta kita kepada mereka yang memerlukan dan andai kita petah berkata-kata gunakan kebolehan yang kita ada bagi menyampaikan kebenaran. Untuk ibu bapa, kita perlu membalas jasa-jasa yang dicurahkan ibu bapa sepanjang menjaga, mendidik dan menbesarkan kita. Usia ibu bapa semakin hari semakin meningkat dan semakin tua, maka sudah pasti pelbagai penyakit dan perkara akan melanda di saat usia emas sebegini. Oleh itu, kita sebagai anak perlu berkorban untuk kesejahteraan ibu bapa. Hal yang sama juga perlu diterapkan di dalam institusi kekeluargaan. Secara jelasnya, perngorbanan sangat diperlukan di dalam kehidupan ini. Apa yang penting kita jadikan pengorbanan ini sebagai amal untuk bersiapan menghadap Allah S.W.T. kelak. Insya'Allah.

Pemuda Islam perlu berkorban demi dakwah dan kerja ISLAM
Pengorbanan adalah satu sifat atau ciri-ciri yang sangat diperlukan di dalam diri setiap remaja dan pemuda Islam, di mana mereka tidak kenal erti kalah melainkan hanya kemenangan atau pun syahid di jalan Allah S.W.T. Tugas di dalam melakukan kerja-kerja Islam ini tidak akan dicapai melainkan dengan pengorbanan dari sudut kerahan tenaga, harta dan masa dalam jihad fisabilillah. Dengan adanya perngorbanan inilah sejarah dan ketamadunan Islam terbina dan tersergam indah di mata dunia dan keagungannya menjadi kegerunan musuh-musuh Islam.

Wahai para pemuda dan seluruh umat Islam...... marilah kita bangun untuk kebangkitan Islam. Ayuh kita berkorban untuk ISLAM. Kita berkorban kerana Allah S.W.T. Moga-moga dengan pengorbanan yang kita lakukan dapat menjadi bekalan yang terbaik tatkala kita pulang bertemu dengan Allah S.W.T. Allahhuakbar, AllahhuAkbar, AllahhuAkbar......

Ayuh Muhasabah..........

Dicatat oleh Kelab Diskusi Islam Monday, November 23, 2009 0 ulasan

Dakwah Kita Adalah Kesatuan, Hindari Perpecahan

Dicatat oleh Kelab Diskusi Islam Saturday, November 21, 2009 0 ulasan

albannaSedarlah (moga anda diberikan fahaman oleh Allah)! Pertama, dakwah Ikhwan al-Muslimin adalah dakwah untuk semua, bukan hanya untuk golongan tertentu sahaja. Dakwah ini juga tidak berpihak kepada mana-mana pendapat yang diketahui mempunyai corak tertentu atau ciri dan gaya tertentu.

Dakwah ini tertumpu kepada soal asas agama. Kita mahu seluruh perhatian dan tumpuan dihala ke satu arah supaya segala usaha akan lebih bermakna dan lebih membuahkan hasil. Dakwah Ikhwan adalah dakwah yang putih bersih tanpa sebarang warna. Dakwah ini akan sentiasa bersama kebenaran walau di mana sahaja dan akan sentiasa inginkan perpaduan dan tidak mahukan perpecahan.

Malapetaka paling besar bagi umat Islam ialah perpecahan dan perselisihan. Faktor yang membantu kemenangan umat Islam pula ialah kasih sayang dan perpaduan. Generasi akhir ini hanya mampu dibaiki dengan menggunakan apa yang digunakan untuk memperbaiki generasi pertama. Ini adalah kaedah asas dan juga matlamat yang diketahui oleh setiap saudara seislam. Ia suatu yang kita yakini, kita perjuangkan dan kita seru.

Perbezaan pendapat pasti wujud
Dalam pada itu, kita meyakini perbezaan pendapat dalam sudut cabang agama adalah suatu yang pasti berlaku. Kita tidak mungkin boleh bersatu pendapat dalam sudut cabang, pendapat dan fahaman kerana beberapa faktor:

Salah satu faktornya ialah perbezaan keupayaan akal mencedok sesuatu hukum atau memahami sesuatu dalil dan menyelami secara mendalam sesuatu maksud. Setiap perkara saling berhubung kait. Agama ini berlandaskan ayat-ayat al-Quran, hadis dan nas sedangkan semua ini difahami oleh akal berdasarkan kaedah bahasa dan tatabahasa. Dalam perkara ini semua manusia amat-amat berbeza dan perbezaan pendapat sudah pasti tidak dapat dielak.

Faktor lain ialah keupayaan ilmu. Ada orang yang mencapai tahap ilmu yang jauh lebih tinggi daripada orang lain dan begitulah dengan yang lain. Imam Malik pernah berkata kepada Abu Jaafar: “Para sahabat Rasulullah s.a.w. telah bertaburan di seluruh muka bumi dan masing-masing mempunyai ilmu tersendiri. Jika engkau arahkan mereka supaya berpegang kepada satu pendapat, sudah tentu akan berlaku bencana.”

Satu lagi faktor ialah perbezaan tempat, di mana pelaksanaan sesuatu hukum akan berbeza mengikut perbezaan tempat. Anda sendiri lihat bagaimana Imam al-Shafie r.a. pernah memberi fatwa dengan mazhab lama (qadim) di Iraq tetapi memberi fatwa dengan mazhab baru (jadid) di Mesir. Dalam kedua-dua keadaan beliau berpandukan kepada fahaman dan apa yang beliau perolehi. Namun dalam kedua-dua keadaan beliau tetap berusaha mencari hukum yang sebenar dengan penuh teliti.

Faktor berikutnya ialah perbezaan dalam meyakini dan menerima sesuatu riwayat. Kita dapati seorang periwayat dianggap seorang yang dipercayai oleh seorang imam. Dalam masa yang sama dia dianggap tidak boleh dipercayai oleh imam yang lain berpandukan kepada pengetahuan imam itu tentang periwayat tersebut.

Faktor lain ialah perbezaan dalam menentukan kedudukan sesuatu dalil. Contohnya, ada di antara mereka yang mengutamakan amalan penduduk Madinah daripada hadis ahad dan ada pula yang tidak berpendapat sedemikian.

Sependapat dalam masalah cabang adalah mustahil

Semua faktor ini meyakinkan kita bahawa sependapat dalam sesuatu masalah cabang agama adalah mustahil. Malah bercanggah sama sekali dengan landasan agama ini. Allah mahukan agama ini sentiasa wujud dan kekal, selari dengan peredaran zaman. Untuk itu agama ini perlu bersifat mudah dan anjal, tidak jumud dan terlalu membebankan.

Maaf kepada yang tidak sependapat
Inilah yang kita yakini. Kita memohon maaf daripada sesiapa sahaja yang berbeza pendapat dengan kita dalam masalah cabang. Kita merasakan perbezaan pendapat ini tidak akan menjadi penghalang untuk kita menyatukan hati-hati manusia, saling berkasih sayang dan bekerjasama untuk kebaikan. Untuk kita berkongsi bersama ertikata Islam yang menyeluruh itu. Bukankah kita dan mereka adalah umat Islam? Bukankah kita mahu akur dengan hukum yang kita yakini dan begitu juga mereka? Bukankah kita dituntut supaya melakukan sesuatu yang disukai oleh saudara-saudara kita sama seperti kita suka melakukannya untuk diri kita sendiri? Jadi di manakah perselisihan sebenarnya? Kenapa pendapat kita tidak boleh mereka pertikaikan sepertimana pendapat mereka boleh kita pertikaikan? Kenapa kita tidak saling faham memahami dalam suasana yang harmoni jika ia suatu yang perlu?

Para sahabat Rasulullah s.a.w. sendiri saling berbeza pendapat ketika memberi fatwa. Apakah perkara ini menyebabkan hati mereka berpecah? Apakah perpaduan mereka atau ikatan sesama mereka berkecai? Demi Allah, tidak dan peristiwa sembahyang Asar di bani Quraizah menjadi contoh.

Jika mereka ini pun berbeza pendapat sedangkan mereka adalah orang yang paling hampir dengan zaman nubuwwah. Malah mereka adalah orang yang paling arif tentang perkara yang bersangkutan dengan sesuatu hukum. Kenapa pula kita berbalah tentang sesuatu perbezaan pendapat yang tidak penting? Jika para imam mujtahid; orang yang paling tahu tentang Kitab Allah dan sunnah rasul juga berbeza pendapat dan saling berdebat antara satu sama lain kenapa kita tidak boleh lakukan sebagaimana yang mereka lakukan? Jika perbezaan pendapat ini berlaku dalam masalah cabang yang paling masyhur seperti masalah azan yang dilaungkan sebanyak lima kali sehari walaupun terdapat banyak nas dan hadis yang berkisar tentangnya jadi kenapa pula timbul masalah dengan masalah kecil yang hanya dirujuk kepada pendapat dan cedokan manusia sahaja.

Ada satu lagi perkara yang perlu diperhatikan iaitu masyarakat dahulu apabila berlaku sebarang perbezaan pendapat, mereka akan merujuk kepada khalifah dengan syarat dia adalah imam mujtahid. Khalifah akan memutuskan perkara ini dan keputusannya akan menghentikan perbezaan pendapat ini. Namun sekarang di manakah khalifah? Dalam keadaan ini adalah lebih baik umat Islam merujuk masalah mereka kepada seorang hakim. Jika perbezaan pendapat mereka tidak dirujuk kepada mana-mana sumber, ia hanya akan menimbulkan perbezaan pendapat yang lain pula.

Ikhwan al-Muslimin amat memahami segala aspek ini. Oleh kerana itu mereka adalah orang yang paling bersikap terbuka dengan orang yang berbeza pendapat dengan mereka. Mereka melihat masing-masing ada ilmu dan masing-masing mungkin benar dan mungkin silap. Mereka akan mencari kebenaran dan akan berpegang dengan kebenaran. Mereka akan cuba dengan cara yang baik untuk meyakinkan orang yang berbeza pendapat dengan mereka untuk memahami pandangan mereka. Terserahlah kepada orang itu meyakininya. Jika tidak meyakininya mereka masih merasakannya sebagai saudara seagama. Kita memohon semoga kita semua mendapat hidayah.

Ini adalah pendekatan yang digunakan oleh Ikhwan al-Muslimin apabila berhadapan dengan orang yang berbeza pendapat dengan mereka dalam masalah cabang agama. Secara ringkasnya boleh saya katakan Ikhwan menerima perbezaan pendapat dan tidak menerima ketaksuban. Mereka akan berusaha mencari kebenaran dan akan mengajak manusia ke arah kebenaran dengan cara yang terbaik, lembut dan penuh kasih sayang.


As Syahid Hasan Al Banna.

Mesej Anda


ShoutMix chat widget

Mutiara Kata

Radio

nasyidfm