Rasai Kelazatan Beribadah Di Bulan Ramadhan

Dicatat oleh Kelab Diskusi Islam Thursday, August 27, 2009

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih, syukur dipanjatkan kerana dengan rahmat-Nya kita masih diberi pinjaman umur untuk melalui gerbang agung Ramadhan. Saban tahun kita telah melalui gerbang ini dengan setitis amalan yang tidak pasti diterima atau tidak. Adalah menjadi kerugian yang besar jikalau peluang yang Allah berikan kali ini untuk sekali lagi melalui gerbang agung ini kita hanya sekadar menoleh tanpa benar-benar merasai kelazatan bulan yang mulia ini.

RAHMAT SUNGGUH BULAN RAMADHAN

Beberapa bulan sebelum tibanya bulan ini, manusia sudah bertungkus-lumus mempersiapkan diri dengan amalan soleh. Mereka memperbanyakkan amalan sunat, menyelesaikan puasa-puasa ganti, memperelok dan menghiasi masjid-masjid.

Bagi yang berkemampuan mereka mula menyediakan peruntukan untuk menyediakan “Maidah Rahman” yang cukup terkenal di Bumi Anbia’ ini. Keadaan ini sebenarnya cukup memberi kesan dan melahirkan harapan yang cukup besar bagi fakir miskin. Tidak lama lagi terbukalah pintu rezeki dan melimpah-ruahlah rahmat Allah S.W.T melalui hamba-hamba-Nya yang bertaqwa dan ahli dermawan. Syukur tak terhingga kerana Ramadhan akan tiba lagi.

Bulan yang penuh dengan rahmat, keampunan dan pembebasan dari azab neraka menjanjikan suatu aset pahala yang tak tertanding nilainya. Manakan tidaknya ganjaran pahala pada bulan ini secara langsung akan berlipat kali ganda. Alangkah beruntung bagi orang yang pancainderanya dapat melihat dan merasa pahala yang melimpah-ruah.

HAYATI DAN FAHAMI AL-QURAN

Seluruh alam juga akan senyap seolah-olah air yang mengalir tenang apabila umat manusia keseluruhan sedang membaca kalam Allah yang indah. Itulah antara rahmat agung dalam bulan ini. Seharusnya kita semua perlu melazimi bacaan ayat suci Al-Quran serta menghayati maknanya.

Jika sebelum ini kita sudah melazimi bacaan Al-Quran, pada bulan Ramadhan ini kita perlu tingkatkan lagi usaha untuk khatam Al-Quran serta terjemahannya. Nilai tambah ini amat perlu bagi kita kerana kitab suci Al-Quran bukan sahaja untuk dibaca semata-mata bahkan dituntut kepada kita supaya memahami isi kandungannya.
Allah S.W.T berfirman:

أفلا يتدبرون القران ولو كان من عند غير الله لوجدوا فيه اختلافا كثيرا
“Maka apakah mereka tidak memperhatikan Al-Quran? Kalau sekiranya Al-Quran itu bukan dari sisi Allah, tentulah mereka mendapati pertentangan yang banyak di dalamnya.” (An- Nisa’: 82)

HIDUPKAN RAMADHAN DENGAN IBADAH

Kemeriahan bulan ini tidak akan terasa tanpa amal ibadah yang bersungguh-sungguh. Marilah kita pastikan bahawa bulan Ramadhan ini adalah Ramadhan yang terbaik bagi kita kerana kita tidak mengetahui ajal yang mendatang. Jikalau Ramadhan ini adalah yang terakhir, maka usahakan beribadah pada bulan ini terutama malam Al-Qadr yang ganjaran pahalanya seperti beramal selama seribu bulan.

Pada malamnya diisi dengan solat terawih, kemudian dengan amalan qiamullail, bersahur dan berbuka puasa manakala di waktu siang pula penahanan diri zahir dan batin dari perkara-perkara yang dilarang oleh Allah S.W.T. menjadikan bulan Ramadhan adalah suatu bulan yang cukup indah.

Rasulullah S.A.W bersabda:
من صام رمضان ايمانا واحتسابا غفر له ما تقدم من ذنبه
Barangsiapa yang berpuasa dalam bulan Ramadhan dengan penuh keimanan dan keinsafan, maka dosa-dosanya yang telah lalu juga akan diampunkan oleh Allah S.W.T. ( Hadis riwayat Abu Hurairah. Sahih Bukhari: 1901)

Oleh yang demikian, marilah wahai sahabat ayuh kita mempertingkatkan amal ibadah, tinggalkan kemaksiatan. Jadikanlah Madrasah Ramadhan ini medan yang terbaik bagi kita memusatkan amal ibadah untuk setahun yang mendatang. Semoga kita menjadi hamba-Nya yang bersyukur.

بركة السحور من غير ايجاب
عن انس بن مالك رضى الله عنه قال: قال النبى صلى الله عليه وسلم :
((تسحروا, فان فى السحور بركة )) صحيح البخارى. رقم :1923

0 ulasan

Post a Comment

Mesej Anda


ShoutMix chat widget

Mutiara Kata

Radio

nasyidfm